Kom i mål med dit nytårsforsæt

Selvom udfordringerne er mange, er der heldigvis flere ting, man kan gøre for at forbedre sine chancer for at de nye vaner bliver til en reel livsstilsændring.

6 gode råd: Sådan fastholder du nye vaner

1) Sæt realistiske mål og gør dem så konkrete som muligt. Start i det små, så det bliver overskueligt.

2) Motivation handler om værdi og mening. Derfor kan det være en god idé at registrere, hvad man får ud af sin indsats. Det kan være, at man oplever at få mere energi i hverdagen eller, at man kan passe sit tøj igen.

3) Spring over hvor gærdet er lavest. Der er mange, der ikke kan overskue, hvad de skal stille op med et helt rødkål, og så er det bedre at købe en pose snittede gulerødder eller en færdiglavet salat, som man kan servere til den mad, man normalt ville lave. Det koster måske lidt mere, når tingene er forberedt, men til gengæld er der ofte mindre madspild.

4) Del dine succeser med andre for eksempel via Facebook eller Instagram. Det er en motivationsfaktor, at andre følger med i processen og måske endda roser dig. Det er også en god idé at aftale et nytårsforsæt for hele familien, så det er noget, I er fælles om.

5) Vaneændring handler om planlagt, struktureret gentagelse af en adfærd, så det kan være en god idé at koble dine vaner til tid og sted. For eksempel at du vil spise en frugt og grøntsag mere per dag

6) Sørg for at have grøntsager i fryseren eller køleskabet og prøv så vidt muligt at planlægge et par dage frem, hvad familien skal spise.