6 om dagen

Fødevarestyrelsen anbefaler at du spiser 600 gram frugt og grønt hver dag – altså ”6 om dagen”.

Hvad tæller med i ”6 om dagen”?

- Alle grøntsager tæller med i de 600 g om dagen. Det gælder også frosne grøntsager fx frosne ærter samt grøntsager og bælgfrugter på dåse fx kikærter og flåede tomater. Løg og andre grøntsager i sammenkogte retter, wok-mad eller på pizza tæller også med. 

- Alle friske og frosne frugter og bær tæller med i de 600 g om dagen.

- Et lille glas juice (100 ml) kan tælle med som 1 af de ’6 om dagen’, men kun som 1 - også selvom du drikker flere glas. Husk at juice indeholder lige så mange kalorier som fx sodavand.

- Kartofler, nødder, og tørret frugt fx rosiner, svampe og oliven tæller ikke med i de 600 g om dagen. 

Hvad er 1 stykke frugt og grønt?

1 stykke frugt og grønt i ”6 om dagen"-regnskabet svarer til 100 gram. Her kan du se eksempler 1 stykke frugt og grønt.

Eksempler på grøntsager, der er i sæson hele året:

frugt og grønt i sæson - 6 om dagen - gulerod, løg og porre

Eksempler på frugt og grøntsager, der er i sæson fra august til marts:

6 om dagen - frugt og grønt i sæson - rødbede, æble og rødkål

Eksempler på grøntsager, der er i sæson fra april til august: 

Grøntsager i sæson - 6 om dagen - rabarber, spinat og agurk

Eksempler på grøntsager, der er i sæson fra juni til oktober:

Frugt og grønt i sæson - 6 om dagen - broccoli, blomkål og tomat