Rosenkål

Rosenkål har en meget karakteristisk smag og duft, og kan nemt karakteriseres som små vitaminbomber.

Rosenkålsstokken kan blive op til en meter høj og udvikler det første år knopper, der hver især danner to til tre hoveder. Det er disse hoveder, der kan spises. Hovederne kaldes også roser, og det er herfra navnet stammer.

Når rosenkålene er klar til høst, tages de af stokken ude på marken. Hvis vintermånederne ikke byder på frost i længere tid, kan der høstes rosenkål hele vinteren og frem til marts.

Tips til tilberedning

  • Snittet rå rosenkål til salater kan overhældes med kogende vand og afkøles, så bliver smagen ikke så stærk
  • Riv rå rosenkål til en efterårssalat sammen med gulerødder, æbler, nødder og rosiner
  • Skil rosenkålene fra hinanden og put bladene i wokken sammen med søde grøntsager
  • Halver rosenålene og rist gyldne på panden i lidt olie. Server sammen med pinjekerne og persille

Vidste du at...

Rosenkål er rige på kostfibre og stoffet glucosinolat, som begge er med til at høje fordøjelsen i orden. Derudover har de en positiv effekt på betændelse i led.

Oprindelsen af rosenkål er ukendt, men man mener, at de blev dyrket i Belgien allerede i 1200-tallet. I 1500-tallet blev der dyrket store mængder i nærheden af Bruxelles, hvoraf det engelske navn for rosenkål, "brussel sprout", stammer fra.

Opbevaring
Læg rosenkål i en plastpose i køleskabet - så kan de holde sig i op til 2 uger.

I sæson

Oktober til Februar

/media/3299/enmereomdagen_linkgrafik-01.jpg