Grønkål

Grønkål er en vintergrøntsag som får en sødere og mere aromatisk smag, hvis den har været udsat for frost.

  • Jan
  • Feb
  • Mar
  • Apr
  • Maj
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec

I sæson

Januar, Februar, Oktober, November og December

Om grønkål

Det er grønkålens store, krusede, grønne blade, der spises. Den mætter rigtig godt og har en flot dyb grøn farve. Grønkål er kendt fra julens salater og fra grønlangkål.

Grønkål har et højt indhold at A-vitamin, B7-vitamin, B9-vitamin (folat), C-vitamin, E-vitamin, K-vitamin og kostfibre. Grønkål er desuden en kilde til B2-vitamin, B3-vitamin, B5-vitamin, B6-vitamin, calcium, chrom og mangan.

Tips til tilberedning

Riv bladene af stilken og skyl grønkåls-bladene grundigt inden brug.

Skal kål spises rå, snittes den fint og drysses med lidt salt og sukker. Derefter kammes den godt, indtil kålen falder lidt sammen. Det gør kål lettere at spise og mere delikat.

Frisk grønkål, hakket eller fintsnittet, kan anvendes i salater.

Hakket eller fintstrimlet grønkål kan også tilsættes risotto, grøntsagspostejer, kartoffelmos m.m.

Opbevaring

Skyl grønkålen og lad den tørre. Pak den derefter i plastikpose og læg den i køleskabet. Holdbarhed op til 3 uger.

Alternativ

Kan i nogle tilfælde erstattes med andre typer kål som savoykål, hvidkål eller spidskål. Kan i nogle tilfælde erstattes med grøn salat som Lollo Rossa, hovesalat eller frillice.