Champignon

  • Jan
  • Feb
  • Mar
  • Apr
  • Maj
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec

I sæson

Januar, Februar, Marts, April, Maj, Juni, Juli, August, September, Oktober, November og December

Om champignon

Champignonen dyrkes i klimastyrede væksthuse, hvor temperaturer og luftfugtighed styres nøjagtigt. Når champignon plukkes, er det med rod på. På den måde bevarer de en friskhed, der er helt enestående. Smagen forbliver intens, den karakteristiske spændstighed forbliver intakt og holdbarheden øges. Du er derfor bedst tjent med at købe champignon med rod og jord.

Der findes både brune og hvid champignon. De brune champignon har mere smag end de almindelige hvide p.g.a. højere tørstof-indhold. Det høje tørstofindhold giver også de brune champignon en bedre holdbarhed.
Champignon har et højt indhold af B2-vitamin, B3-vitamin, B5-vitamin, B7-vitamin og kobber. Champignon er desuden kilde til kalium og folat.

Tips til tilberedning

Champignon skal blot skylles hurtigt i koldt vand når du renser dem og ikke ligge i blød, så bevares aroma og konsistens bedst. Champignon bør først rodskæres umiddelbart før brug, så holder de sig friske i længere tid.

Du kan erstatte en del af kødet i varme retter med champignon. Dermed får du sundere kødretter, der rækker længere.  Tilberedte champignon indeholder nemlig meget umami, som kan beskrives som en fyldig kødsmag.

Opbevaring

Champignon opbevares bedst i ét lag, i køleskab i originalemballagen. Holdbarhed ca. 1 uge.

Alternativ

Kan ofte erstattes med andre svampe som portobellosvampe.