Madpakken dit barn ikke vil bytte

Madpakken er en af hverdagens store udfordringer for de fleste familier. Check Sæsons madpakketips og find gode opskrifter på brød, salat mv til madpakken.

Grønne madpakker hjælper børnenes læring.

Fire flade rugbrødsmadder er dog ikke nødvendigvis den bedste vej til læring, lyder det fra eksperter. Heldigvis er det nemt at gøre madpakken grønnere og fylde den med energi.

Mange forældre har ambitioner om at smøre lækre madpakker til børnene, men med ulvetime og morgenstres ender det ofte med en næringsfattig løsning i sidste øjeblik.

”En nærende madpakke spiller en helt afgørende rolle for vores børns energiniveau samt indlærings- og koncentrationsevne i løbet af en skoledag fyldt med leg og læring. Her rækker hvidt brød med pålægschokolade og rød saftevand slet ikke,” fortæller Frede Bräuner, formand i Landsforeningen Mad&Læring.

Sæsons gode madpakketips.

Gnavegrønt med dip
Brug årstidens gnavegrønt som skoleagurk, tomater, peberfrugt, gulerødder og majs som populære indslag. Gør madpakken mere lækker med humus, guacamole, pesto eller tahin som dip til det grønne eller som ’smør’ under pålægget.

Rester, rester, rester
Undersøg, om det er tilladt at have mikrobølgeovn i klassen, så børnene kan varme retter fra i går. Kolde rester er også et hit. Og det er godt for variationen, smagsløgene og sundheden – og madspildet. Prøv for eksempel kogt broccoli, bagte rodfrugter eller salaten fra i går.

Tænk i madpakkedesign
Mange børn hader vådt rugbrød og andet, der snasker sammen. Brug flittigt små bøtter til dip og dressing. Skift til gennemsigtigt folie og se, om det gør en forskel. Frist teenageren med en frokost, der ligner købemad. En sandwich med parmaskinke og salat i grovbolle prof pakket i en brun pose gør lykke.

Prøv nyt
Mange børn kan lide, at tingene i madpakken er adskilt. Udfordr den traditionelle rugbrødsmadpakke med gnavegrønt, en rugbolle, en stang emmentaler, en fiskefrikadelle fra i går og lidt skåret frugt som ’dessert’. Version indeholder præcis, hvad Fødevarestyrelsen anbefaler, nemlig grønt, groft brød, pålæg, fisk og frugt.

Bag og frys
Bag og løs-frys pizza-snegle eller pølsehorn i større mængder, når du har tid. Så har du altid en hurtig snack til madkassen.

Sæsons super lækre madpakke-opskrifter

Madpakke med majs og kyllingenuggets

Madpakke med gulerodsbolle og spidskålssalat

Madpakke med perlebygsalat og majs

Madpakke med pizzasnegl og grønt 

Læs også: Tips til gode madpakke

/media/4054/website_artikler-og-magasiner.png
/media/4054/website_artikler-og-magasiner.png