Fem genveje til grøn morgenmad

Tøjkonflikter, tandbørstning og træthed. Der er sjældent meget tid til at være kreativ med en sund, grøn morgenmad til trods for at frugt og grønt i dag står højt på ønskelisten blandt landets børnefamilier. Sæson har samlet fem genveje til morgenmad med grøntsager og frugt.

Vi vil så gerne sætte flueben ved, at vores børn hver dag får spist sundt og indtaget rigelige mængder af gulerødder, æbler og broccoli, men hverdagen står ikke altid mål med ambitionen.

Hver femte danske børnefamilie er utilfreds med den mængde grønt, der rent faktisk ryger indenbords i hverdagen, viser en undersøgelse lavet af Dansk Gartneri.

Især ved ét måltid halter danskerne efter - nemlig morgenmaden. Undersøgelsen viser, at en tredjedel af landets børnefamilier aldrig formår at få grønt på hverken morgenmadstallerkenen eller i havregrødsskålen.

Kom grønt fra start

Fødevarestyrelsens råd er, at børn i alderen 4-10 år skal spise mellem 300-500 gram frugt og grønt om dagen. Voksne anbefales at spise 600 gram om dagen (6 om dagen). Så derfor er der en god grund til at komme godt fra start, og det er faktisk ikke så svært lave en hurtig morgenmad med grøntsager og frugt.

1. Fiks morgenmaden om aftenen

Populære bowls og overnight oats bliver kun bedre af at være lavet i god tid, og er derfor oplagte morgenmadskandidater for den travle børnefamilie. Og så kan de faktisk holde et par dage i køleskabet. Prøv en lækker køleskabsgrød - og top den med sæsonens frugt - fx saftige æbler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opskrift og styling: Lone Kjær, foto: Line Falck 

2. Brug frugt og grønt i bagværk

Det er nemt at rive frugt og grøntsager og snige dem ind i bagværk. Her er det kun fantasien, der sætter grænser. Det smarte ved bagværk er, at det kan bages i weekenden, holde sig friskt i fryseren og tages ud aftenen før.

Tip: Få hele familien ud ad døren med smag og duft af nybagt brød ved at give brødet 30 sekunder på  brødristeren.

Kast dig ud i grønt bagværk med sprøde æbleboller eller saftige rødbedeboller.

Opskrift og styling Gitte Heidi Rasmussen, foto Betina Hastoft

3. Planlæg dit pandekage-party

Børn fra 0-99 år elsker pandekager! Heldigvis kan havregrød-, kartoffelrester og revne grøntsager fra aftensmaden nemt konverteres til lækre, sunde pandekager. Steg pandekagerne om aftenen eller i weekenden og frys dem ned. Så er det nemt at holde pandekageparty selv en travl hverdagsmorgen. Prøv pandekager med persillerod.

Tip: Lav rigeligt. De er helt sikkert også et hit i madpakken.

Opskrift og styling: Bente Nissen Lundsgaard, foto: Henrik Freek 

4. Smoothly operated smoothies

Smoothies er en af de nemmeste måder at snyde mange grøntsager i både børn og voksne.

Forbered frugt og grønt til blenderen aftenen før, og hav frosne bananer eller bær i fryseren. Så skal du bare tænde for blenderen, smide en frossen banan i, og vupti! Så har du en supersund smoothie. Slurp en sund rødbede-æble smoothie.

Tip: Har du lavet for meget smoothie, så frys det ned i ispindeforme. Sunde is er et sikkert børnehit.

Opskrift og styling: Gitte Heidi Rasmussen. Foto: Betina Hastoft

5. Variation over havregrød

Havregrød er en familiefavorit, og det kræver kun en lille smule fantasi at få listet grønt ind i den traditionelle morgenspise. Både revne gulerødder og æbler smager himmelsk i grøden. Prøv en lækker opskrift på grød med gulerod.

Tip: Lav lidt ekstra råkost til aftensmaden, så du også har til havregrøden.

Opskrift og styling: Louisa Lorang, Foto: Lene Samsø

/media/4054/website_artikler-og-magasiner.png
/media/4054/website_artikler-og-magasiner.png