Fantastiske fiduser og lavpraktiske løsninger: Sådan får hele familien mere frugt og grønt

Kogebogsforfatter, tv-kok, og madskribent Louisa Lorang har lige som de fleste danskere en travl hverdag. Derfor er hun ikke bange for at bruge små tricks og hurtige løsninger for at sikre, at både børn og voksne i hendes familie får nok frugt og grønt i hverdagen.

Stort set alle danske børnefamilier synes det er vigtigt, at alle i husstanden får nok frugt og grønt. En undersøgelse som analysevirksomheden GfK har lavet for Dansk Gartneri viser, at 97 % af de danske børnefamilier finder det enten vigtigt eller meget vigtigt, at få spist grønt, mens 89 % har samme holdning til frugt.

Det kan dog stadig være en udfordring for mange at få spist den anbefalede mængde frugt og grønt hver dag..

Men det, der umiddelbart kan virke som en uoverkommelig opgave, behøver faktisk ikke være så svært. Det fortæller Louisa Lorang, som er kogebogsforfatter, tv-kok og madskribent. Hun har specialiseret sig i at få børn og deres forældre til spise mere frugt og grønt i hverdagen.

Servér grønt når børnene er sultne

Hun er overbevist om, at travlhed i familierne er en hovedårsagerne til, at mange børn og voksne ikke får nok frugt og grønt. Lidt planlægning og lidt snilde kan dog gøre, at både børn og voksne vil kunne komme til at nyde godt af sundere snacks og flere grøntsager i maden.

- Vi er sindssygt sultne, når vi kommer hjem fra skole og arbejde. Så vi har bare sådan nogle usexede plastikbøtter, som vi fylder med udskåret frugt og grønt. Det gør jeg enten, når jeg laver madpakker eller aftensmad. Så skærer jeg hele posen med gulerødder eller hele agurken og putter det i bøtterne. Når børnene kommer hjem fra skole, så hiver de bare de der bøtter frem, forklarer Louisa Lorang.

Ved at stille frugt og grønt frem, når børnene er mest sultne, ved hun, at det bliver spist. Og om de spiser grøntsager inden eller under aftensmåltidet spiller ingen rolle.

- Mine børn spiser rigtig mange grøntsager uden for almindelige måltider, fordi de netop er vildt sultne, når de kommer hjem. Så der spammer jeg bare grøntsager på dem. Og så er jeg egentlig lidt ligeglad med, hvis de kun gider spise frikadeller og kartofler til aftensmad, for jeg har lige set, at de har spist masser af grøntsager, siger Louisa Lorang.

Snig grøntsagerne i maden

Men Louisa Lorang har også flere tricks fra grønttorvet til at få hele familien til at spise mere grønt. For man kan sagtens putte sunde ting i mange forskellige salgs retter. Og pludselig spiser hele familien grøntsager som blomkål, græskar og aubergine helt uden at lægge mærke til det.

- Det vil sige, når vi laver en kødsovs, så består den måske pludselig af 70 % grøntsager og 30 % kød, når vi laver boller i karry, så er karrysovsen lavet af græskar eller gulerødder, æbler og selleri, når vi laver frikadeller, så river vi en squash ned i farsen, og når vi laver smoothie om morgenen, så putter vi en håndfuld spinat i, lyder rådene fra Louisa Lorang og tilføjer:

- Alle de der ting gør os alle sammen gladere. Jeg gør det også for min egen skyld, for det kan være enormt svært at nå at spise så meget frugt og grønt i løbet af dagen, så det der med at implementere det i en ret, det virker rigtig godt.

Mængden af metoder til at liste grøntsager i forskellige retter er næsten uendelig. Men Louisa Lorang har nogle særlige fiduser, som hun selv sværger til.

- Jeg kan f.eks. sagtens finde på at putte revet blomkål i dejen til boller eller pølsehorn. Ingen opdager det, lyder en af de grønne fiduser, mens en anden allerede er på vej:

- Det der med at bruge et græskar i sin karrysovs, det er også helt genialt. Du putter karry og kokosmælk og græskar i og smager det til. Og der skal ikke særligt meget til, så har du en karrysovs, som du kan putte kylling eller kødboller i og servere med ris til. Ungerne synes, det er den vildeste fest, og de må spise lige så meget sovs de vil, for i virkeligheden så æder de et helt græskar, fortæller Louisa Lorang, inden hun hiver et sidste trick ud ad ærmet.

- Hvis man så putter auberginer i en bolognese eller anden gryderet med hakket kød, og har god tid til at lade den ret stå og simre, så forsvinder auberginerne. Det er genialt. De forsvinder bare ind i kødet og bliver til mere kødsovs.

Louisa Lorangs tricks:

  • Hav bøtter med klargjort frugt og grønt stående i køleskabet. Gør dem klar, når du alligevel smører madpakker eller laver aftensmad.
  • Server grønt for børnene, når de er mest sultne.
  • Riv grøntsager i dej til boller eller pølsehorn eller i frikadellefarsen.
  • Brug grøntsager som aubergine eller græskar i sovse eller gryderetter. De bliver helt opløst og ingen lægger mærke til dem.​

Se flere af Louisas sunde tips og opskrifter på Sæson.dk, her.

/media/4054/website_artikler-og-magasiner.png
/media/4054/website_artikler-og-magasiner.png